Echt weer terug in Oeganda - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Mariëtte Berbée - WaarBenJij.nu Echt weer terug in Oeganda - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Mariëtte Berbée - WaarBenJij.nu

Echt weer terug in Oeganda

Blijf op de hoogte en volg Mariëtte

27 Maart 2015 | Oeganda, Kasese

Onderstaande stukje heb ik gisteren al geschreven, maar vandaag pas kunnen plaatsen doordat we geen internet hadden. Momenteel zitten we dus in de village en hebben de dongel opgewaardeerd, dus in staat internet te gebruiken met de computer.
Maandagmorgen al vroeg op weg naar Schiphol om de file op voor te zijn. Nou, dat lukte, want om 6.30 uur namen we afscheid van Cees, die ons met een busje weg heeft gebracht. Dat busje was echt wel nodig, want we gingen met extra bagage (waaronder 600 bh’s !!!) ons avontuur weer tegemoet in Oeganda.
Na een goede vlucht en een tussenstop in Kigali ( Rwanda) konden we Elijah, onze projectmanager, begroeten op de luchthaven. Hij bracht ons naar het African Gorilla guesthouse in Entebbe, waar we de eerste nacht hebben doorgebracht. Het was wel weer even wennen aan de temperatuur.
De volgende dag de lange reis begonnen naar het westen van Oeganda, maar ook al doe ik het voor de zoveelste keer, het straatbeeld blijft boeiend en er valt genoeg te zien. Met dank aan Irma, voor de usb stick met 770 nummers hebben wij de reis zingend, doezelend, kijkend en pratend doorgebracht. In donker kwamen we aan bij het hotel in Kasese, waar we ook hier met zijn 3-en in een kamer slapen onder de klamboe.
Na het ontbijt hebben we eerst mijn Afrikaanse grootmoeder begroet en een tante, wiens huis wij tijdens ons verblijf hier mogen gebruiken.
Op naar de kliniek en nieuwsgierig naar het resultaat. Helaas viel dat een beetje tegen. Ze hadden niet stilgezeten, maar in ieder geval niet gewerkt naar Nederlandse maatstaven. Wat wel af was, zag er prachtig uit. Even een goed gesprek gehad en de komende 3 dagen zal alles in werking worden gesteld om alles klaar te hebben voor de inrichting!
Hierna ons onderkomen voor de komende weken bekeken. Voor Oegandese begrippen is het een luxe huis, voor ons toch wel erg basic. Geen licht en water en de latrines op enige afstand, maar er zal goed voor ons gezorgd worden. Morgen eerst maar een paar emmers aanschaffen, zodat we niet midden in de nacht naar buiten hoeven voor het toilet.. Morgenochtend misschien nog even de haren wassen, dat zit er de komende dagen niet meer in.
We gaan het beleven. Ik vind het wel heel fijn en bijzonder dit met 2 van mijn zussen te doen en hun kennis te laten maken met het project en de mensen hier, waar ik onderhand van ben gaan houden.

• 28 Maart 2015 - 13:32

Yvette:

Hoi Jet, fijn dat jullie goed aangekomen zijn.
    En dan zeuren wij hier over een grote stroomstoring in heel Noord-Holland van 2 uurtjes (gisteren)! Niet te vergelijken met jullie situatie daar. Bijzonder ook om dit met je zussen te beleven, fijn!
    Blijf ons lekker maken met jullie foto's en video's ...
    Lieve groetjes, Yvette

• 28 Maart 2015 - 17:14

Nettie:

Maar ... gelukkig dat die stroom stoornis er niet was, de ochtend dat je vertrok... want dan was je vroege vertrek tijd nog ... erg krap geworden. Tris gisteren om 23.00 uit UItgeest opgehaald... hij was om 17.00 vertrokken. Jonker niet achter de computer... kortom wel heftig hier ...:)) Maar niet te vergelijken.
    Leuk hoor, zo met je zussen! Veel plezier nog!! Grtjs Nettie

• 30 Maart 2015 - 12:52

Toos:

Hoi meiden, we kregen nog steeds geen melding, dus we hadden al visioenen van 3 zussen in een grote kookpot, maar gelukkig zijn jullie ok. wat zal het wennen zijn!We houden jullie in de gaten, Mooie tijd toegewenst, dikke zoen Toos

• 01 April 2015 - 15:56

Vonnie Berbee:

Hallo Meiden,

Wat een mooie foto's en Mariëtte wat een leuke verslagen.
    Ik wens jullie veel plezier met jullie taak en ik hoop dat jullie ook van al het moois kunnen genieten.
    Drie dikke zoenen voor jullie drietjes van Vonnie