Cup A, B, C of D? - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Mariëtte Berbée - WaarBenJij.nu Cup A, B, C of D? - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Mariëtte Berbée - WaarBenJij.nu

Cup A, B, C of D?

Blijf op de hoogte en volg Mariëtte

05 April 2015 | Oeganda, Kasese

Van de week zijn we weer verder gegaan met de inrichting van de kliniek. Ramen schoon en in de diverse kamers de meegebrachte raamfolie opgebracht voor de privacy van de kraamvrouwen.
Jozef, de hoofdbouwer, was er als de kippen bij om te zien hoe wij dit deden. Dit kennen ze hier niet.
In de namiddag voor 2 nachtjes weer terug naar Kasese, naar ons hotel met een warme douche.
Wat is dat lekker om na een dikke week je haren weer te kunnen wassen. Tenminste als er water uit de kraan komt, want later overkwam dit Carolien. Lekker ingezeept, was het water op !?!? Na een kwartier kon zij zich gelukkig weer afspoelen. Ze rook in ieder geval de eerste dagen wel lekker.

Dinsdag hadden we een echt Afrikaans programma, nl. veel wachten! Men neemt hier vaak lekker de tijd voor alles. Gesprek gehad met het hoofd van de gezondheidszorg van dit district. Positieve berichten, we gaan ervoor!!
Later onze jurken willen ophalen voor de Pasen, want we willen op ons paasbest verschijnen!
Helaas weer wachten en de volgende dag terugkomen, maar dan heb je wel wat!

De volgende dag weer naar “huis”, waar de kinderen alweer op ons wachtten. Hierna richting de kliniek, ook nieuwsgierig naar de vorderingen. Het loopt goed.
Moment suprême!!! Opening van de container. Dit ging als een lopend vuurtje door het dorp, want in no time stonden er genoeg sterke mannen om te helpen met de zware bedden naar binnen te sjouwen. Deze hebben we gelijk gesopt voor de inrichting van de bh-markt van morgen. ( de bedden, bedoel ik en niet de mannen. Hadden Carolien en ik natuurlijk graag gedaan!)

En wat een happening de volgende dag. De vrouwen stonden al vroeg voor de kliniek. Tijdens het klaarmaken van de markt en sorteren van de bh’s, kwamen de werkmannen al binnen. Die hebben we weg moeten sturen, alleen toegang voor vrouwen!
Om 14.00 uur begonnen we en om 16.00 uur waren we compleet los! En nog had niet iedereen een bh! In de verloskamer met plastic bedekte ramen konden ze passen. Sommige dansten in hun bh rond van blijdschap. Schudden met die borsten was er niet meer bij. Voor velen was het voor de eerste keer dat ze een bh droegen. Zullen ze hem ‘s nachts ook aangehouden hebben??

• 05 April 2015 - 23:42

Angret:

Wat zijn jullie weer actief geweest. En ik mij afvragen hoe een palmpasen in Oeganda er uit ziet maar er staan allemaal prachtige foto's, beetje dom van me, had ze niet gezien!!

Ik vind het zo bijzonder dat je ook aan allerlei details gedacht hebt, plastic op de ramen maar ook zo'n behangrand en vele tennisballen. Wat geeft dat een reacties, geweldig. Verder vraag ik mij af wanneer de eerste bevalling zal plaatsvinden. Heb je enig idee of dit binnenkort gaat en kan gebeuren of is dit een rare westerse vraag!

• 06 April 2015 - 10:40

Ria Sneekes:

Hoi Mariette en zussen,
    Wat weer een prachtig verhaal, wat een belevenis allemaal! Ik word al nieuwsgieriger. Nog even en dan kan ik het met eigen ogen (folie74) zien!!

• 06 April 2015 - 12:25

Tini En Wim:

Lieve Jet,Truus en Carolien,

Eindelijk jullie berichten gelezen. Wat een indrukken zullen jullie op doen. De foto,s zeggen al zoveel.
    Prachtig! Wat bijzonder om dit met je zussen te mogen delen,Mariet.
    Je doet het weer fantastisch hoor!
    Tot snel lezens weer. Dikke kus voor jullie van Wim en Tini

• 06 April 2015 - 15:09

Marja:

Hoi dames,
    Door omstandigheden, lees ik nu pas al je verhalen, ben er even voor gaan zitten,en ook de foto,s bewonderd, wat zijn jullie weer goed bezig. Er straalt veel energie en blijdschap van de foto,s af, en dat met z,n drieen. Vooral het verhaal van de bh.s is bijzonder, ook voor hun.
    Ook ikben benieuwd hoe het verder allemaal zal gaan, wanneer het eerste babytje geboren zal worden, groot feest, denk ik. Hartelijke groet, Marja

• 06 April 2015 - 16:08

Paul:

Heerlijk om te lezen!

• 07 April 2015 - 12:54

Fia:

Hallo zussen
    Geweldig het reis verslag,en wat doen jullie geweldig werk.En Truus wat een mooie jurk hebben ze voor je gemaakt.groetjes van uit de graslaan

• 08 April 2015 - 11:57

Margriet:

Lieve Carolien, Truus en Mariette,

wat een goed werk doen jullie en wat is het leuk om jullie op deze manier te volgen!
    De foto´s geven al een goede indruk!
    Prachtig om te lezen en te zien! Succes nog en sterkte met afscheid nemen van al die lieve mensen die jullie hulp, zo te zien, hard nodig hebben!
    liefs van Margriet.