Palmpasen - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Mariëtte Berbée - WaarBenJij.nu Palmpasen - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Mariëtte Berbée - WaarBenJij.nu

Palmpasen

Blijf op de hoogte en volg Mariëtte

02 April 2015 | Oeganda, Kasese

Zaterdag heeft Elijah ons rondgeleid door zijn geboortedorp en zijn familie geschiedenis verteld. Waar we ook lopen, we worden altijd begeleid door een hoop kinderen. De meisjes vinden het vaak leuk om hand in hand met je te lopen of wrijven over je armen.
De kliniek gaat Raylight Medical Center heten, en wordt vernoemd naar zijn vader, die al jong overleden is na complicaties na een liesbreukoperatie. Elijah zelf was nog maar 7 maanden oud.
Uit eerbied voor zijn vader heeft Truus geplukte bloemen op zijn graf gelegd.
Hierna weer aan het werk in de kliniek. Het weer was niet zo heet, dus konden we de ramen aan de achterkant schoonmaken. We werden geholpen door een aantal kinderen, die ons de dweiltjes aanreikten. Ook hebben we een leuke behangrand in de verschillende kamers geplakt. Hierbij hadden we genoeg bekijks, van de kinderen, vrouwen en de aanwezige mannen. Ik weet niet hoe lang deze rand schoon blijft, want er wordt veelvuldig over heen gewreven, zo wonderlijk vinden ze het.

Onze kok voorziet ons elke dag van een heerlijke lunch en diner, gemaakt van lokale producten. Soms klaargemaakt volgens Oegandese tradities en ander keren meer naar westerse maatstaven. Het is telkens weer een wonder hoe hij de maaltijd weer in elkaar gedraaid heeft, stokend op een houtvuurtje met een minimum aan attributen. Zelfs chips ( nog net geen Lays) kan hij maken.
’s Avonds na onze douchebeurt vermaken we ons met een hoofdlampje op op de veranda, al lezend of werkend achter de laptop. Ook dan krijgen we gezelschap van de kinderen uit de buurt.

Zondag al vroeg de wekker gezet, want de kerkdienst zou al vroeg beginnen. Echter de Oegandese medebewoners waren nog niet wakker, want die wilden niet te vroeg heen want de viering kan wel een paar uur duren. Toen wij richting kerk liepen, kwam net de Palmpasen processie voorbij, met zingende mensen, wuivend met palmbladeren, begeleid door de priesters en de ‘soldiers of god’.
Wat een happening weer in de kerk. Aan het einde van de dienst werd een nieuw Mariabeeld gepresenteerd en wij hebben voor hen het Immaculata gezongen. Na de dienst eerst terug naar huis, uitgeleide gedaan door alle kinderen uit de kerk. Ook de ‘soldiers of god’ ‘bewaakten’ ons op de route. Ze wisten dat we later de zak met tennisballen zouden verdelen. In de kerk hebben ze ook de BH-markt van aankomende donderdag aangekondigd, wat een luid gejoel veroorzaakte bij alle vrouwen. We kunnen onze borst wel natmaken! ( met of zonder BH?) Later weer terug om de ballen uit te delen. We hadden er honderden mee, maar de tamtam had gewerkt, want er waren veel meer kinderen dan ballen. Hopelijk de volgende keer krijgt de andere helft.
De rest van de dag relaxed doorgebracht, met spelende kinderen voor het huis.

• 02 April 2015 - 19:49

Angret:

En ik denk dan, hoe ziet die Palmpasen eruit. Wij timmerden altijd een kruis, versierde deze en er kwam een broodhaan bovenop die lang niet altijd de vorm van een mooie haan had. Zelfs het oog, een krent, viel er nog wel eens uit. Verder hingen er slingers van etenswaren, lekkernijen aan. Ik kan echt niet bedenken wat zij dan maken.
    Wat een indrukken, vooral voor je zussen. Ook heel bijzonder om dit mee te maken. Heel veel succes met de bh-en verkoop dat zal een spektakel worden, ook benieuwd hoe dat zal gaan, ik neem aan dat er geen paskamer is!
    Verder hoop ik dat jullie veel voor het ziekenhuis kunnen betekenen, in die zin dat je kunt gaan inrichten zoals jullie van plan waren. En dan heet weer...........het is hier vandaag bokkoud, 5 graden een harde wind, nog lang geen voorjaar.

• 03 April 2015 - 11:40

Anneke Fenijn:

Hallo Mariette, wat is het weer leuk om jou te volgen in Oeganda. Ik begrijp dat er 2 zussen mee zijn. Dat is ook heel bijzonder, dus genieten maar. De foto's geven ook weer een goed beeld hoe alles vorderd. Je doet er fantastisch werk, ga zo door! Groetjes Anneke

• 03 April 2015 - 22:48

Ria Pater:

He zangeressen, het blijft leuk om jullie te volgen, ik wens jullie bijzondere paasdagen, zingen jullie zondag het Alleluja van Handel?

• 04 April 2015 - 19:11

Vonnie Berbée:

een Zalig Pasen Meiden!! Wat een prachtige foto's

• 04 April 2015 - 20:00

Trudy.:

Hallo Meisjes,

Wens jullie alle drie een Zalig Pasen vanuit Nederland en wil hierbij nogmaals mijn respect uitspreken
    voor wat jullie allemaal doen. Heb deze dagen van de Goede Week extra aan jullie gedacht!
    Hoop dat alles naar wens gaat.
    Heel veel Liefs en Groetjes.
    Trudy.

• 04 April 2015 - 21:21

George En Ineke Mooiman:

Jullie zien er goed uit, zeker een goede kok, zo te zien doen jullie daar veel goed werk, en dan heb je er ook plezier in. Gr. uit een koud Holland, en een paar hele mooie paasdagen. Van de Mooiemannen

• 05 April 2015 - 02:18

Gerjan, Wilma En Rina:

Hoi Mariette,
    Wat een prachtige foto's en verhalen!
    Vanuit de kliniek in alkmaar fijne paasdagen gewenst

groetjes Gerjan Wilma en Rina

• 05 April 2015 - 22:00

Afra Glas:

Hèèl indrukwekkend allemaal.
    prachtig om te zien wat een impact het heeft op iedereen.
    heel veel plezier nog samen.
    groetjes Afra