Licht! - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Mariëtte Berbée - WaarBenJij.nu Licht! - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Mariëtte Berbée - WaarBenJij.nu

Licht!

Blijf op de hoogte en volg Mariëtte

17 April 2015 | Oeganda, Kasese

Solar energie, dat was het eerste waar Ria en ik naar gingen kijken in de kliniek bij aankomst in Kisolholho. Dat is toch prachtig, het lichtknopje indrukken en er is licht!!
Daar sta je nooit bij stil, maar wat zijn wij onthand in Nederland als er geen stroom is. “Gelukkig” hebben we hier geen elektrische apparaten en wordt alles met de hand gedaan. Ik ben op dit moment het boek “de Gouden Jaren” aan het lezen en soms lijkt Oeganda wel op het Nederland van de jaren’50- 60.

Groot nadeel is dat de werkzaamheden lang niet zo snel gaan en dat baart ons wel enige zorgen.
Ria’s eerste indruk van de kliniek was heel goed, maar tegelijkertijd zag ik de frons tussen haar ogen of we wel op tijd klaar zijn voor de opening van a.s. dinsdag.
Na enig aansporen, plannen voortdurend bijstellen ( ja, als het regent, gebeurt er weinig en in dit jaargetijde regent het elke dag wel even/ langere tijd) en er maar volop tegen aan, dan moet het toch gaan lukken.

-De grote septic tank vooraan de weg schiet lekker op, maar of hij ook na dinsdag in gebruik genomen kan worden is nog maar de vraag.
-De timmerman is hard bezig om alles af te ronden. Helaas moesten wij wachten met inrichten totdat alles geïnstalleerd is.
-De loodgieter heeft de watertank op zijn standaard geplaatst en alles op de kranen aangesloten. We wachten totdat ze de kraan boven in de berg open zetten, dan kan hij vollopen !!
Er wordt nog hard gegraven aan een ‘soakpit’ bij de septic tank als overflow.
-De tegels bij de wasbakken worden op dit moment aangebracht
-De latrine is klaar en wordt geschilderd. Oranje boven!
-De dakgoten zitten erop, dus water genoeg om op te vangen( kunnen we gelukkig ons sop water iets vaker vervangen!)
-Gordijnen zijn genaaid, we kunnen niet wachten om ze op te hangen!

Ria en ik zijn al flink aan het soppen geweest en hebben de weeën kamer en verloskamer ingericht. Dit speciaal voor een delegatie van het district, dat gisteren kwam kijken of we wel echt open kunnen. De dokter, die mee was liep bijna te kwijlen van de bedden, transportcouveuse en hoe het allemaal ingericht was. Er ging een grote duim omhoog! We gaan open volgende week!

Vandaag hebben de vrouwen van de vrouwengroep de meegebrachte kinderkleertjes verkocht op een markt hier op de ‘compound’. Ook altijd een prachtig gezicht. Foto’s zal ik hier bij leveren. Van de babykleertjes hebben wij leuke pakketjes gemaakt, die de kraamvrouwen krijgen als ze hier bevallen zijn. Een lokkkertje! Maar volgens de dokter is dat niet nodig, want hij voorziet al snel ruimtegebrek door de grote toeloop. Zelfs de mannen hier zijn jaloers, dat ze niet kunnen bevallen hier!!!!

Morgen zijn we weer in Kasese, want onze aanwezigheid is gewenst bij de sollicitatiegesprekken van de vroedvrouwen/ verpleegkundigen.

• 17 April 2015 - 23:36

Tini:

Lieve Mariet en RIa
    Wat zijn jullie toch onwijs goed bezig
    Wat wordt het allemaal mooi met al die herkenbare spullen.
    Ik wens jullie dinsdag een fantastische opening toe! Wat een mijlpaal!
    En wat een enorme kroon op je werk, Mariet!

Liefs van Tini en Wim

• 18 April 2015 - 10:51

Anneke:

wat ziet het er alweer anders uit in de kliniek. maar nog een hoop te doen.
    succes meiden, liefs anneke

• 18 April 2015 - 19:59

Carolien:

Wat zal dat mooi zijn, zo'n verlichte kliniek in zo'n pikdonker dorp! Wat zullen de bewoners dat mooi vinden!
    Ik lees dat er weer heel veel gebeurt deze week, het gaat vast allemaal lukken voor de opening.
    Een kroon op het werk, meiden, en vergeet vooral niet om er van te genieten! En nu maar hopen dat jullie ook de eerste bevalling gaan meemaken, dat zou helemaal mooi zijn!
    En wat een mooie balie in de hal, ook ambachtelijk gemaakt, prachtig!
    Ik wacht nu alweer op een nieuw bericht met foto's, zo nieuwsgierig ben ik naar het eindresultaat.
    Zet 'm op met de laatste loodjes!
    Liefs, Carolien

• 19 April 2015 - 11:37

Trudy.:

Wat fijn dat er licht is! Eigenlijk zijn jullie het licht voor deze mensen! Heb Carolien al gesproken zij zal ons donderdag tijdens de vergadering alles wel vertellen. Wij zijn heel benieuwd! Nog heel veel succes en Pet af voor jullie.
    Groetjes Trudy.

• 19 April 2015 - 12:26

Per En Arja:

Hoi Ria en Jet.
    Wat zijn jullie hard aan het soppen en uitpakken.
    Mooi hoor om te zien wat jullie inspanning in Nederland allemaal oplevert daar in Oeganda.
    Petje af!!!!!
    Werkse en geniet van de mooie momenten.
    XXXX Per en Arja

• 20 April 2015 - 01:40

Willy Ramler:

Van mij ook een hele grote duim omhoog!!!! XXX

• 20 April 2015 - 20:58

Trudy Blankendaal:

Hallo Ria en Jet
    Wat geweldig wat jullie doen echt petje af hoor en geniet er dinsdag van en we horen je verdere
    verhalen op het koor lieve gr pe en trudy

• 20 April 2015 - 23:03

Joke V.d Meulen:

Hoi Mariette
    Wat heerlijk al die verslagen te kunnen lezen.Net of je er een beetje bij bent.
    Je mag trots op jezelf zijn voor al het werk wat je daar verricht.Petje af hoor.
    Heel veel succes met de opening en geniet ervan.
    Veel liefs en een dikke kus van mij. Joke

• 21 April 2015 - 21:17

Anneke De Vries:

Het is vandaag de 21ste.....hoe zal het geweest zijn....
    Wat geeft het verhaal en de foto's weer een mooie impressie...
    groetjes An de V.

• 22 April 2015 - 11:56

Yvette En Rob:

Hoi Jetje,
    en dan is het zo ver ... gefeliciteerd met de opening van jullie fantastisch mooie kliniek.
    Wat een prestatie en een bijzonder moment voor iedereen die een steentje bijgedragen heeft!
    Jij maakt het verschil ...
    Lieve groetjes, Yvette&Rob